'Splendid Isolation'

OVER DE DISCRETE MAAR DUBBELZINNIGE CHARME VAN DE SCHITTERENDE AFZONDERING

Voorbij het politieke


Ondanks verwijzingen naar de problemen van globalisering en migratie is 'Splendid Isolation' geen politieke tentoonstelling geworden. De beelden van Pieter Geenen van het Italiaanse eiland Lampedusa van de zee uit gezien, zijn niet het gevolg van een politieke analyse of een sentimenteel humanitarisme. Net als de opflikkerende lampjes van de Turks-Cypriotische vlag die hij filmde op de grens met het Griekse deel van Cyprus, oogt het verlichte eiland Lampedusa bij nacht bijzonder feeŽriek. De ontploffingen die hij in de bunker laat horen zijn geen kanonschoten, maar het geluid van vuurwerk. Interessant in zijn werk is nu net de ambiguÔteit tussen het dramatische en het feeŽrieke, het politieke en het poŽtische. Hierdoor wordt het engagement van de kunstenaar er niet minder om, maar de context van het werk is in de eerste plaats artistiek en pas in tweede instantie maatschappelijk. 'Splendid Isolation' staat niet voor het zich terugtrekken van de kunstenaar in een ivoren toren, maar voor de vrijheid die de kunstenaar binnen de kunst geboden wordt en voor de kunstenaar die zich in de eerste plaats, en soms uitsluitend, engageert voor zijn kunst.


Lieven Van den Abeele